lördag 31 juli 2010

Låt mig presentera: Ollie

Ollie the Oliphant är färdig. Mönstret jag använt är Ysolda Teagues Elijah. Som vanligt, när det gäller hennes mönster, så är det lätt att följa, med detaljerade bilder och smarta lösningar. Det gick åt en knapp härva Cascade Yarn 220 och jag följde mönstret till punkt och pricka. Rolig stickning. Vi hade inte tillräckligt med stoppning hemma, så en illrosa Lisebergsvinst är numera huvudlös och ganska mager och sladdrig.


Så roligt med era positiva kommentarer om min färgning. Tack alla! Jag fick en fråga av Agneta, med bloggen Snäckskalsdalen, om hur jag lärt mig att färga.
Det är lite svårt att svara på det, men det är nog en kombination av flera olika saker. Jag har alltid varit djupt intresserad av färg och det började redan i förskoleåldern. Jag har gått några akvarellkurser och har ofta ändrat om hemma, målat och tapetserat. För sådär femton år sedan gick jag en tovningskurs, för Gunilla Paetau Sjöberg, där vi fick en kort genomgång av hur man färgar ull och det är sedan dess jag har mina ullfärger. För det mesta är det genom att försöka och prova sig fram som jag lär mig nya saker. Ibland blir det mindre bra och då är det bara att försöka igen. När det gäller färgning finns ju alltid den sista utvägen; att färga svart. ;-)
Det blev ytterligare en härva färgad igår och det var Kureyon Sock i en skrikrosa färg (begriper inte hur jag kunde köpa det nystanet... ), som färgades om till, håll i er nu... roströda toner.

8 kommentarer:

Saras pyssel sa...

Ollie är supersöt! Ser väldigt kramgo ut! Det roströda garnet blev riktigt läckert! Vad ska det bli av det?

Malin sa...

ollie är underbar! kanske kulle göra en sådan nu när jag skall bli moster??

Pernilla sa...

Det blir ju ett helt annat garn. Snyggt!

Monica sa...

ååå....så söt han är Ollie! Ser också väldigt kramgo ut! Det roströda garnet blev varmt och läckert! Vad ska det bli av det

aafke7 sa...

How very, very cute! It will be a dear companion for all adventures to come!

Alexandra sa...

Gillar din Ollie =)
& vad du trollar med garn & färg - jätte fint garn!!

Anita Tørmoen sa...

Fine Ollie! Garnet ble skikkelig fint.

Emilia sa...

Så söt - och vilka fina tåsockar längre ner på sidan!