söndag 2 januari 2011

Tooti's Toe-Up Socks - Chapter 1 The Toe

Denna dag har ägnats åt att producera första delen i Hur jag stickar sockar från tån och uppåt. Fyra små instruktionsfilmer om hur man stickar tån, blev det. Den lilla text som förekommer i filmerna är på engelska (här är vi internationella) och det är bara att fråga om något är oklart, så ska jag försöka förklara.




Ska jag ta en maska mer mellan varje ökning för varje varv jag gör?
Nej, forsätt med två maskor utanför ökningarna som i fjärde filmen. Vartannat varv tills tådelen passar. Ökningarna i tån kan naturligtvis varieras på lika många sätt som det finns stickerskor/stickare. Det här är min variant.
Går det att använda det här om man vill sticka två sockar samtidigt på stickan?
Ja, det går fint. Det är så jag alltid brukar göra, men för att förenkla så har jag bara en socka på stickan.
Hur många maskor ska jag lägga upp för tån?
Det beror på garntjocklek, stickfasthet osv... enklast är att sticka en provtå för att hitta rätt. 

15 kommentarer:

Fiff sa...

Så ambitiöst av dig! Kanske till och med jag skulle klara, nån gång... Du har fått det fint och vintrigt här på bloggen :-)

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka pedagogiska filmer, nu vet jag var jag skall titta om jag kommer igång på riktigt med stickning (onda skuldran, onda skuldran, men brodera och virka går bra, konstigt....). Och du stickar så fort, det syns ju eller har du speedat upp filmerna.....
Agneta kram

Lilli sa...

Vad är tåuppsockinstruktioner? Är det när man börjar att sticka sockorna från tån? (det har jag prövat, om det menas det :)) Så bra att du gjort instruktionsfilm!

Anita Tørmoen sa...

Nei nå altså! Nå har jeg ingen unskyldning lenger - det er bare å sette igang selv også:)) Tusen takk for det:)

Alexandra sa...

Vad snäll du är som delar med dig & på ett så pedagogiskt sett! Jag länkar hit från min blogg, hoppas de är ok. Ska genast leta fram ett sockgarn & börja lägga upp! Må gott & god forst på 2011.

Sunna sa...

Men va kul, tusen tack för ditt jobb wow

Emmas dagar sa...

Så bra!
Det ska jag kika vidare på i morgon!
Precis vad jag behöver :-)

Madeleine sa...

Fy, vad duktigt! Tackar så mycket! :) Trevlig blogg, det här!

frisky frog sa...

Har precis tillverkat mina första tåupp-sockar, men på ett annat sätt! Vilken bra instruktion!! Jag sparar länken, för det här måsta jag testa.
/God fortsättning!

Efwa - Medea sa...

Wow, vilken bra instruktion och vilket jobb med filmerna!

Maria sa...

Tack så jättemycket! Helt perfekt, har själv gått och funderat på att testa att sticka sockor på detta viset. Och så kör du bara igång och visar hur man gör, sådär alldeles perfekt timing! Är igång med min första tå, ska jag ta en maska mer mellan varje ökning för varje varv jag gör? Vad händer vid hälen?
Tusen tack än en gång!/Maria

Saras pyssel sa...

Suveränt! Jag håller på att sticka ett par sockar till svärmor just nu & tänkte försöka mig på toe-up sockar till mig själv av garnet som blir kvar. Det här ska jag titta på närmare då - suveränt! Går det att använda det här om man vill sticka två sockar samtidigt på stickan? (Jag tänkte helt enkelt sticka på tills garnet tar slut...)

Mamma sa...

Fantastsikt! Den bästa beskrivning jag sett! Har lyckats på egen hand att sticka tån men problemet nu är hälen. Kommer du att visa det också?

Bettan sa...

Hej! Detta såg väldigt spännande ut... jag tror jag ska prova såsmåningom. Kram sytanten

Maggie sa...

Flotte filmer du har laget!
Jeg har strikket tå-opp-sokker tidligere, men aldri på rundpinne. Tror jeg må prøve det :)
Jeg fant bloggen din via Ulla-Bella, liker det jeg ser her, så jeg legger meg til som følger.