måndag 3 januari 2011

Tooti's Toe-Up Socks - Chapter 2 The Foot

Idag blir det bara en liten film, Foten, som visar hur jag stickar fotdelen av sockan. Mina fötter är ganska smala fram i tårna, så jag brukar sticka en smal tådel och sedan öka eftersom min fot blir bredare. Fötter ser så olika ut, kanske behövs inga ökningar alls. Då är det bara att sticka på tills det är dags för hälen.
Har ni några frågor är det bara att kommentera, så försöker jag svara.
Ni kan vara lugna när det gäller hälen... det finns massor av oredigerad film, som ska fixas till. Snart dyker nästa kapitel upp - Hälen.


Hur många fler maskor har du på undersidan när det är dags för hälen? Hmm, jag vet inte riktigt... jag brukar aldrig räkna hur många maskor det är. En gissning... runt 10. Det viktiga är att sockan passar min fot.
Hur länge ska man sticka innan hälen? Jag brukar sticka så fotdelen når fram dit pilen, på bilden nedan,visar.  Oftast sträcker jag fotdelen när det är dags att mäta. En viktig sak att komma ihåg är att stickat är ganska töjbart och några varv hit eller dit inte är så noga. Vissa garner töjer sig mer, andra mindre och ibland kan en ganska tight stickad socka bli alldeles för stor. En del av spänningen med handarbete... ;-)

3 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Supert! Du er snill altså - som gjør dette:)

Alexandra sa...

Vad roligt!! Har testat ett par gånger att göra tå, trixigt men nu är jag på G med 2 sockar samtidigt - har testat hur många gånger som helst innan & nu har det äntligen löst sig - tack vare dina filmer =) Bävar för hälen..

Maria sa...

Hej hopp! Jag är i full gång med foten nu. Du skriver att du ökar maskor på undersidan, hur många fler maskor har du på undersidan när det är dags för hälen? Och hur länge ska man sticka innan hälen?
Detta är jättespännande!!!
Hälsningar Maria