söndag 18 juli 2010

Tabi och Smålandsresa

Det blev trist att sticka med lin, så jag tog en paus med min tunika och började sticka ett par Nice. And. Easy. istället. Socktypen kallas Tabi socks och är som motsvarande tumvantar. Roligt och lite pillig, men nu har jag passerat det svåraste stället. Garnet är Noro Kureyon sock i färgen S236, som har mest gröna nyanser. Jag stickar med Magic loop och stickstorlek 2,5mm.


En perfekt bilstickning! Vi har varit på första besöket i äldsta dotterns och hennes sambos nyköpta hus. Där pågår renoveringsarbete för fullt. Målning, tapetsering, golvslipning och elarbeten. Huset ligger i Småland nära gränsen till Västergötland, med en vidunderlig utsikt mot Isaberg. Vi hade en härlig eftermiddag, med inventering av stall och ladugård, spännande uthus och snickarbod. Som ett museum från förr... jag började genast fantisera om hantverksbutik och café i snickarboden...

Huset
Snickarbod
Stalldörren
Isaberg (långt, långt borta)
Jag måste bara visa våra fantastiska borstnejlikor som är en påminnelse av dom som bodde här före oss. Helt plötslig när vi tagit ner några björkar i närheten, så dök dom här raringarna upp som en färgexplosion i det gröna... Ser ni den den lilla spiralformade knoppen... som ett litet konstverk.

5 kommentarer:

aafke7 sa...

Very tempting to dream... A fresh start of a couple settling in plans of the future.
And yes! Flowers do remind us of ages past by... literature,paintings,oral stories, our own experiences...
We are rich with that notion of ancient splendor!
Love your story!
Groetjes!

Saras pyssel sa...

Åh, det ser ut som en riktigt fin gård! Blomknoppen är ju jätteläcker!

frisky frog sa...

Häftiga sockar och finfin färg!

Timeout sa...

Sockorna ser roliga och fina ut! Jag blir sugen på att testa...

teresa sa...

Vilket fint ställe dottern hittat.
Och de små rosa nejlikorna - de är ju små konstverk. Det är ju ofta så med blommor, att ju närmare man kommer, desto mer fantastiska blir de.
Ska ni spela på Medeltidsdagarna i Kungälv? (Eller har de redan varit? Har noll koll, kom hem från landet igårkväll.)