onsdag 25 augusti 2010

Mera bullar till frysen...

På något vis har hon lyckats synka sina besök med mina bakdagar... många bullar har ätits idag...
Häromdan fick vi 10 kilo plommon av vänliga grannar. M la beslag på några kilo och satte vin på jäsning. Resten har vi mumsat på till frukost, lunch och middag... några har slunkit ner till mellanmål också. Måste erkänna att min mage kände sig lite ansträngd igår kväll...


När ugnen ändå var varm efter kanelbullarna, så provade jag att göra plommonpaj med riven ingefära. Det blev väldigt lyckat.
Så här gjorde jag:
Deg:
175 g smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl havregryn
Blanda i matberedare och tryck ut ung. hälften i botten på pajformen och upp på kanterna.
Fyllning:
10-20 plommon (glömde räkna) skurna i fjärdedelar blandas med 1 1/2 msk riven ingefära.
Lägg i fyllningen och strö över lite socker och maizenaredning (bra om fyllningen är saftar sig mycket). Strö över resten av degsmulorna och grädda i 175 grader i 30 min eller till pajen fått önskad färg.

2 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Ååh, den så god ut. Godt å bake med høstens frukter:)

Alexandra sa...

Ser verkligen gott ut =)