torsdag 19 augusti 2010

Solig soppa

Det har varit kyligt i luften idag och vi har känt oss lite småfrusna, så därför blev det en värmande soppa till middag. Vi äter gärna vegetariskt hemma hos oss och denna linssoppa står högt upp på listan över favoriträtter.
Så här gör jag den:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
600 g rivna morötter
2,5 dl röda linser
15 dl vatten
3 buljongtärningar
1 burk creme fraiche (för mer hetta välj chilivarianten)
svartpeppar och olivolja
Fräs hackad lök och svartpeppar i olivolja. Häll i resten av ingredienserna i kastrullen och koka i ca 20 min. Pressa i vitlöksklyftorna och mixa soppan slät med mixerstav. Strö över hackad persilja och severa med gott bröd till.
För att variera soppan kryddar jag ibland med timjan eller fräser lite chilipeppar med löken.

3 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Nå fikk jeg lyst på suppe jeg også:) Det hørstes godt ut.

Snäckskalsdalen. sa...

Den soppan måste jag pröva, älskar soppor och jag älskar linser! Och så ser den god ut på färgen också!
Agneta kram

aafke7 sa...

Wil try it when Pol is back home again! He is now on tiramisu and pasta!