lördag 5 februari 2011

Lchf-pannkakor

Lördag morgon och jag är sugen på något extra gott. Det får bli pannkakor...


Så här gör jag mina lchf-pannkakor:
2 ägg
1 dl mandelmjöl (jag använder en klassisk mandelkvarn med vev)
1 dl grädde
knappt 1 krm salt
Vispa ihop och grädda i smör. Idag fick det bli en klick vispgrädde på mina pannkakor... ibland har jag frusna bär på eller oftast äter jag dom som dom är.

Sen kan man låta bli att göra som jag gjorde idag - fixa till en dubbel sats och sen välta skålen, så att hälften av smeten rinner ut över spisen och ner på golvet,  i fickorna på stickekoftan, över mina nysydda byxor och in i tofflorna...
Nu är allt upptorkat och tvättmaskinen arbetar och magen är mätt och nöjd. :-)

4 kommentarer:

aafke7 sa...

With coffee? (I just read your blog with my morning fix!)

Anita Tørmoen sa...

Dette ser godt ut:)

Efwa - Medea sa...

Spännande recept. Jag har gjort LCHF -våfflor men inte pannkakor. Det får det absolut bli någon dag.
Jobbigt med allt kladd som blev.

Snäckskalsdalen. sa...

Gott!
Så man kan använda malen mandel i stället för mjöl, det måste vara mumsigt värre.
Vanten blev ju jättefin tycker jag, men det var inget för dig....
Kram