fredag 11 februari 2011

Tacopaj utan paj

En favoriträtt i vår familj är tacopaj, helst stark så svetten pärlar i tinningarna. Paj fungerar ju inte så bra när man äter lchf, så jag tog helt sonika bort pajdegen ur mitt ursprungsrecept.

Så här gör jag:

Fräs 1 lök, 2 vitlöksklyftor, svartpeppar och chili flakes i en rejäl klick smör. Tillsätt ca 400 g valfri färs (kyckling, nöt, quorn...), när allt är färdigtfräst strö över en påse tacomix och en skvätt vatten. Låt koka ihop och häll i en burk creme fraiche.
Häll alltihop i en ugnsform och toppa med minitomater. Täck med ett ordentligt lager skivad ost och grädda på 200 grader till osten har fått lite färg eller till ni inte orkar vänta längere...

Igår när jag skulle laga till det här, så upptäckte jag att vi inte hade någon färdig tacomix. *skrik* Fast när jag lugnat mig lite och efter lite googlande, fick jag till en kryddblandning som var nästan godare än köpemixen.

Gårdagens ändringar:
Byt ut tacomixen och vattnet mot 1 tsk paprikapulver (het), 1/2 tsk spiskummin och 1 krm cayennepeppar.

Sådär, nu fick ni lite att leka med. :-)

5 kommentarer:

Ett nystan.. sa...

Mmm, åh både låter och ser gott ut! Bra att du gjorde din egna krydda, rätt mycket "annan skit" i den färdiga ju :)
För övrigt undrar jag om LCHF är nåt för mig egentligen, har hållt på ca 1 månad. Gick ner nästan 3 kg, nu har jag senaste veckan gått upp 2,5 igen. Hmm, äter väl förmodligen för mkt av allt det goda... Kolhydrater äter jag endast i form av nötter, yoghurt och lite vin på helgen.. Efter föreläsning igår av Annika Dahlqvist, känns det kanske som LCHF är mer för dom som har diabetes eller nån annan inflammationsrelaterad sjukdom... Eller vad är din erfarenhet? Förlåt, kanske blev lite långt inlägg här :)

Madeleine sa...

Härligt! Själv älskar jag vanliga tacos, underbart gott! :D

Snäckskalsdalen. sa...

Hoppas handleden är bättre, redan. Det är det som jag får när jag stickar, virka och brodera går bra, men det är nåt med stickning som jag inte fixar.
Du syr lika fint som du stickar!
Smarrigt taco recept, kul med varianter. Har lagt det till minnet och kommer att prova.
Agneta kram

Anita Tørmoen sa...

Dette så skikkelig godt ut. Takk for oppskriften:)

4U2 sa...

Tror jag måste inta lunch nu! (ler)