lördag 2 oktober 2010

Εὕρηκα!

Eller snarare; jag har funnit den.
För länge sedan när barnen var små, så köpte jag mig en overlocksymaskin. Den blev välanvänd, eftersom jag sydde nästan alla barnens kläder. Flickorna blev större och längtan efter hemsydda klänningar avtog och min medeltidsperiod inleddes... handsytt var det som gällde. Overlocken blev ståendes på sin hylla och pedalen och sladden i en påse bakom dörren.Det är någonstans mellan där och nu som påsen bakom dörren hittade en ny plats... Under sommaren har mitt syintresse fått en nystart och symaskinen dammades av, men overlockens pedal och sladd var borta. Jag har under ett par månader vänt upp och ner på garderober och skrymslen, letat på de mest konstiga ställen, om och om igen. Ringt till symaskinsaffärer och fått besked om att modellen inte tillverkas längre och ny pedal inte kan beställas. Igår hittade jag en likadan maskin som min på Ebay i Storbritannien, men lyckades inte ropa hem den. Det är nu det konstiga händer. Det är som en blixt slår ner i huvudet på mig. Påsen ligger i väskan till min gröna symaskin!... och så var det. Under tvkvällen igår satt jag med min pedal i knät och var så lycklig.
Nu står alla sygrejerna på matbordet och instruktionsboken ligger bredvid, för nu ska jag öva mig på att trä overlocken igen och sedan sy!

5 kommentarer:

Fiff sa...

Tjoho! Visst är det fascinerande, att man ibland helt plötsligt får en ingivelse, bara sådär!

frisky frog sa...

Som det sägs i en viss reklam: Plötsligt händer det!! =)

Kristina sa...

Lycka!

Anita Tørmoen sa...

Så bra at den dukket opp!

Anonym sa...

I can't wait to see what you make with your sewing machine!