lördag 9 oktober 2010

Återbrukstunikan

En grön tunika hann jag med innan sylusten stängdes av. Det är lite så med mej att det antingen är av eller på...

Klänningen som legat i garderoben var för lång och hade för stora ärmhål. Anledningen till att jag sparat den är att tyget är en underbar sidentrikå. Ibland har jag tagit fram klänningen, för att lukta (är väldigt svag för lukten av siden, i klädaffärer kan jag nosa mig fram till silkeskläder) och känna på tyget.











Först la jag klänningen med vikning mitt fram och mitt bak. Sedan var det bara att lägga ut basmönstret och anpassa efter tygtillgången. En krita, en sax och lite mod är det som behövs...


När jag sytt ihop sid- och axelsömmarna, så provade jag och så att den behövde klippas ur lite mer i halsen. Det är lättast att gör om, man viker plagget mitt fram och mitt bak (som på bilden ovan ), så klipper man bort lika mycket på båda sidorna i urringningen.
Fållarna är sydda med en tvillingnål på den vanliga symaskinen.


Nu är klänningen precis som jag vill ha den.  En blivande favorit!

2 kommentarer:

Fiff sa...

Jag gillar att du matchar skorna till outfiten :-) Det ser fint ut!

Anita Tørmoen sa...

Morsomme bilder:)