tisdag 10 maj 2011

Välkommen tillbaka inspiration

Efter en dryg vecka med låg eller ingen inspiration kändes det oerhört befriande när känslan av skapandelust började bubbla i magen. Soligt väder i vita drivor av päronblommor, med en god vän brevid mig i hammocken... småprat... surr från hundratals bin och humlor... klickandet från våra stickor och en latte som väntade på att bli uppdrucken... Det gjorde susen!
Äntligen fick klänningen, som legat och väntat så länge, sina infodringar i ärmhålen. Mönster har blivit uppritade och kan ni tänka er - nu är det dags att avmaska sjalen. Det är visserligen bara en meter kvar av sista härvan, men det ordnar sig nog. I söndags när jag satt och läste bloggar så såg jag ett så fint garn på Lindas blogg, Ulliga, gulliga och fägglada. Det är ett sockgarn i ull, bomull och polyamid från Schoppel-Wolle och heter Boots Stärke. Det gick inte att stå emot... Idag dunsade paketet ner i brevlådan (supersnabb leverans från Nysta), lagom till mitt nästa stickprojekt - ett par sockar (och ja, Anna, jag har redan stickat två varv... ;-) ).

Snö? Nej, päronblom...



En grej till vill jag visa och det är en sån smart sak, som Beata hittade på igår. Vi brukar ha fiberduk över våra odlingar och katterna tycker att det är toppen att ligga på den. Varmt och mjukt... att dom mosar plantorna bryr dom sig mindre om... Hon tog helt enkelt bambupinnar och gammal läckande plastslang, tillklippt i lagom längder, och gjorde fina bågar, som fiberduken kan ligga över. Funkar perfekt!


Hoppsan, kungsängsliljorna och Elling följde med av bara farten...

4 kommentarer:

Fiff sa...

Det var mycket fina bilder du bjöd på idag. Finast e nog ändå kisen... (kattsvag? Jag? Näee...)

Anita Tørmoen sa...

Smart med tipset om buene:)

englundskan sa...

Hälsa väninnan och tacka för tipset. Grannens katter var dock mindre nöjda.

Lilli sa...

Det var ju toppenbra med plastbågar över landet. Det tipset kan vi också ha användning av :)