söndag 26 september 2010

Söndagssockar

Nu är sockarna färdiga och jag har fått ett nytt favoritgarn, Regia Hand-dye Effect. Sockarna är som vanligt stickade från tån och upp, med kortvarvshäl och jag använde 2,5 mm rundsticka. Garnet har en tendens att dela sig, speciellt när jag stickade framför tv... ;-), så det krävde lite koncentration. Jag ville ha en liten mönstring, utan hål och som inte kändes knölig i skorna. Jag utgick från mönstret till Monkey Sock och gjorde en del ändringar och kallar min variant för Ellen. Kan nog bli fler likadana sockar i framtiden och kanske jag skriver ner hur jag gjorde.



Med hjälp av en träningsvärkspågad kropp, akrobatik på den högre skalan och en kamera lyckades jag till slut få ett par bilder med skärpa. Elling var inte det minsta hjälpsam... han knuffade och buffade på kameran och mig där jag stod och vinglade på ett ben... ;-)
Tack för alla fina kommentarer på mitt förra inlägg. Ända sen jag upptäckte Ravelry har jag velat sticka en Olive, men inte hittat det rätta garnet eller färgerna. Säg så här, det är inte omöjligt att det blir en Olive av Wollmeisehärvorna på bilden...

5 kommentarer:

Fiff sa...

Åh, så fint! Jag blir så glad av alla dina naturliga färger på garnerna, det är så harmoniskt :-) Sen är jag ju oxå lätt impad av att du orkar sticka med 2,5...!

Moan sa...

Ooo! Monkey socks uten hull! Yess! Mønster???

Anonym sa...

Your socks came out lovely! I like knitting socks from the toe-up, and prefer kortvarvshäl to heel flaps and gussets, so I want to be first in line when you decide to publish the pattern for "Ellen" ;-)

I really like how the yarn you used gradually shifts colors--I like the colorway you chose, too. I may have to buy some Regia Hand-dyed Effects.

What a beautiful white cat you have!

Stickeri Stickera sa...

Åhh, vad fina de blev. När man ska ta kort ibland och gör akrobater för att få till det med ljus och vinklar så hoppas man ibland att ingen går förbi och ser en....

The Willow Fairy sa...

Precis det mönstret som jag letat efter. Visste inte att det fanns, men nu ska jag lägga upp mönstret i favoriterna.

Snygt garn - mina älsklingsfärger