måndag 3 februari 2014

Färdigstickat

Idag blev jag klar med ett par länge efterlängtade handledsvärmare. Hurra!
Vi sover alltid med öppet fönster och det innebär att det förutom frisk luft också oftast är ganska kallt. Därför har jag alltid handledsvärmare (och ibland även mössa) när jag sover. Något av det första jag stickade när jag återupptog stickningen 2009 var ett par handledsvärmare i Malabrigo Lace, ett underbart mjukt och fluffigt entrådigt garn. Förvånansvärt nog har dom varit väldigt slitstarka trots daglig användning i fyra års tid. Sista halvåret har fler och fler hål dykt upp och nu blev det dags att byta ut dom.
Eftersom det enda ställe vantarna används är i sovrummet, så har jag vågat mig på att gå utanför min färgtrygghetszon. Kul att sticka i rosa! Holly Hock heter färgen.
Jag provade för första gången att lägga upp (56 maskor) med Tubular Cast On och gillade resultatet väldigt mycket. Uppläggningen gjorde jag  på stickor 2 mm sen gick jag över till 2,25 mm för slätstickningen och avmaskningen med Tubular Cast Off gjordes med 2,5 mm. Allt, även tummarna är stickade med magic loop.
Tumökningarna är gjorda vart tredje varv.


 
En gammal och välanvänd en...

4 kommentarer:

Hedvig sa...

Enkelt och snyggt! :)

disa sa...

Dom är superfina!! :)

Fiff sa...

Väldigt fin färg måste jag säga! Och vad coolt att alltid sova med öppet fönster :-). Jag brukar vilja ha vårt öppet långt ut på hösten åtminstone, men maken är inte lika förtjust i ett svalt rum... svårt när man tycker olika!

KatLinn sa...

Så fina! En färg som piggar upp en mörk morgon.
Hade aldrig kommit på tanken att använda Malabrigo Lace till handledsvärmare, bra att veta att det funkar för det är så fantastiskt mjukt och gosigt garn.