onsdag 28 april 2010

Grafting

Denna dag har ägnats åt halskanten på min gröna tröja och det innebar att bemästra min största skräck bland sticktekniker - grafting... (jag vet inte vad det heter på svenska). Jag klarar av att göra det på slätstickning, men nu var det resårstickning det handlar om. Först blev det en sökning på Google, men jag hittade ingen begriplig beskrivning. Panik! Vad ska jag göra!!! Efter en stunds funderande och en latte, så kom jag på att sticka upp ett litet prov, motsvarande det som skulle sys ihop, fast med blivande sömmen stickad med en röd tråd, för att få en mall att följa.
Sen instruerade jag övrig familj att hålla sej undan och svara i telefon om det ringde, så jag fick koncentrera mej ifred. Det fungerade!! Först sydde jag i hop med röd tråd för att lättare se om det blev rätt, sen var det bara att följa den röda tråden med det gröna garnet och sen var det klart.




I eftermiddag är det dags för stickfika på Moody's igen, 16.30-19.00, och alla är hjärtligt välkomna!
Vi ses kanske där!

1 kommentar:

Beda sa...

Snyggt! Visst är det underbart när man kommer på lösningar på sånt man tycker är svårt. Helt plötsligt klarnar det och solen kommer fram! Härligt!

Knepet med röd tråd var jättebra, det ska jag använda mig av nästa gång jag sliter och svär...