fredag 2 mars 2012

Grekisk paj

Här kommer ett recept på grekisk paj, som jag hittade på idag. Det är en hopblandning av flera olika recept som jag hittat på lchf-bloggar. Jag har exprimenterat för att hitta, den i mitt tycke, optimala pajdegen. Har man mycket mandelmjöl smakar det för mycket kaka och har man i för lite, så blir degen för torr. Den här varianten fungerar riktigt bra.
Om någon vågar sej på att prova receptet skriv gärna en kommentar om vad ni tyckte. Respons är alltid välkommet i receptutveckling. :-)

Pajskal
2 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
½ tsk salt
125 g smör
1 äggula
½ dl vatten
Fyllning
1 brk kalamataoliver
1 pkt körsbärstomater i halvor
1 knippe hackad färsk basilika
Äggstanning
4 ägg + äggvitan
2 dl creme fraiche
½ tsk salt
200 g fetaost
svartpeppar
paprikapulver

Blanda smör och de torra ingredienserna i matberedare och häll sedan i äggulan och vattnet medan matberedaren körs. Tryck ut pajdegen i en pajform och förgrädda i 10 min på 175 grader.
Fördela fyllningen i pajskalet och häll över den hopvispade äggstanningen.
Grädda i 25 min på 200 grader.
Vill man inte lyxa till det med pajdeg, så går det precis lika bra utan.



Smaklig måltid och ha en skön fredag!

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Men oj vad gott det ser ut! Vad är kokosmjöl för något?? Mandelmjöl har vi på marknaden men kokosvarianten har jag inte sett.

englundskan sa...

Det låter jättegott men jag har i strot sett bara en ingrediens hemma, vatten. Snopet.

Hedvig sa...

Mmmmmm... mums... :)

Madeleine sa...

Den här ska jag testa! :) Både kokos och mandelmjöl inhandlat (ni som inte har, kolla hälsokostaffärer eller sök på internet). Återkommer med respons! :)
Igår gjorde jag din curryfisk med broccolimos för övrigt - gott!