tisdag 8 april 2014

Våfflor lchf/paleo

Äntligen har jag fått till ett lågkolhydratvåffelrecept (*omg* vilket långt och jobbigt ord! ), som är till och med godare än vanliga sockerkaksvåfflor. Som min man uttryckte det - Goda våfflor som man blir mätt av utan att må illa! Äter du paleokost eller kanske inte tål mjölkprodukter - byt då ut smöret mot kokosfett istället.

Håll till godo:

Tootis våfflor (7-8 st)

6 ägg
1 msk honung (hoppa över eller byt ut mot lite mosad banan eller lämpligt sötningsmedel )
125 g smält smör
1¼ dl kokosmjöl (jag använder Aman Pranas kokosmjöl )
lite vaniljpulver
ca 1 krm nystött kardemumma
1 tsk bakpulver (för känsliga magar - bakpulver brukar innehålla majs- eller potatisstärkelse. Jag ersätter med 1 tsk bikarbonat och en skvätt pressad citron)
½ tsk salt

Vispa ägg, honung, (citronjuice ) och kryddor fluffigt (ca 2 min brukar jag hålla på ) och häll därefter i smält smör och salt och vispa lite till. Häll sedan i kokosmjöl och bakpulver/bikarbonat och blanda försiktigt tills smeten känns fast.
Jag brukar äta min våfflor med värmda blåbär på... grädden hoppar jag över pga. bråkig mage.

Tänk bort sylten - min käre make är inte lika strikt som jag.
Sylten gör sig bättre på bild än i min mage... ;-)

Lämna gärna feedback om du provar mina recept. Det är kul och inspirerar till vidare receptbloggning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dessa ska jag absolut testa eftersom jag också lever på LCHF-kost. Verkar supergoda.

TACK <3