måndag 10 mars 2014

Pumpaplättar med blåbär



Jag har under det senast året slutat med mjölkprodukter (bortsett från smör, som fungerar bra ) och det ihop med att jag äter lågkolhydratkost (inget mjöl ) har gjort det lite krångligt att göra pannkakor/plättar.
Eftre en del experimenterande så har jag fått till det här receptet som fungerar riktigt bra och är otroligt gott.

Pumpa/zucchiniplättar (1 port)

2 ägg
1 krm salt
lite kardemumma
2 dl finriven butternutpumpa och/eller zucchini
smör och/eller kokosolja
frysta blåbär



Blanda häll i allt i mixerbehållaren och mixa i 1-2 min. Stek i rikligt med fett (fritera är nog mer vad jag ägnar mig åt... ) på medelvärme. Stek hellre länge tid på svagare värme för det kan vara lite krångligt att vända plättarna annars. När smeten är i pannan, så lägger jag några blåbär på varje plätt.
Elvisp räcker inte riktigt till för att få det där extra fluffet i plättarna, fast smaken blir förstås lika god.
Pumpan ger söt smak, så om plättarna ska användas i hop med tex räkor så är det bara att ta enbart zucchini.

2 kommentarer:

Maria sa...

Tack för tipset! Jag har själv slutat men komjölk och vitt mjöl. Det funkar oftast bra men tips är välkommet!

Emilia sa...

Låter spännande! Och vilken härlig regnbågsstickning du håller på med!