onsdag 18 september 2013

Soltorkade tomater

... eller egentligen ugnstorkade tomater.
Trots avsaknad av växthus har vi i år fått ett överskott av tomater och det är första gången det händer i under alla år vi har odlat. Dessutom har jag fått massa tomater av min snälla granne. Roligt!
Så här gjorde jag för att spara lite av sommaren, för att ta till när höstrusket sätter in.



Solmogna och ugnstorkade tomater
Vad du behöver:
tomater
salt
olivolja
valfria kyddor (jag har använt basilika och vitlök)


Dela de minsta tomaterna i halvor och skiva de större. Lägg så många det får plats på ett ugnsgaller och resten på en plåt med bakplåtspapper på, som placeras under gallret. Salta lite lagom.
75-80 grader på ugnen (vi har ingen varmluftsugn) i 4-6 timmar. Jag åkte och handlade och glömde bort tiden... Några av tomaterna var fortfarande lite blöta, när jag bestämde att det fick vara klart.
Stoppa sedan tomaterna i burkar och fyll på med olivolja, så det täcker. Oljan kan behöva fyllas på ett par gånger, så tomaterna är täckta.





I en burk la jag ett par klyftor vitlök och en annan strödde jag lite torkad basilika. Jag förvarar mina tomatburkar i kylskåpet och efter ett par dagar stelnade oljan, så det såg lite oaptitligt ut. En stund i rumstemperatur innan servering ordnar den saken.

Hur smakde det då? Syrligt och sött samtidig, väldigt gott.

4 kommentarer:

kråkspark sa...

Vad roligt att läsa något från dig igen! Soltorkade tomater är det godaste jag vet!En kollega berättade idag att hon inköpt en elektrisk torkapparat. Låter fiffigt för då behöver man inte ockupera ugnen.

frisky frog sa...

Det där ska jag testa. Ser väldigt mumsigt ut. =)

disa sa...

MUMS!! Och det blir ju så goda maträtter när man har torkade tomater i med. =)

KatLinn sa...

Det verkar ju mycket lättare än jag trodde, nu blev suget efter egna tomatplantor ännu större!