söndag 29 september 2013

Om att tvätta garn

Jag fick tillfälle att prova Magasin Duetts Supersoft under sommaren och gillade garnet mycket. Det finns så många vackra färger att välja på. Vad jag inte hade räknat med var den allergiska reaktion jag fick i handflatorna, när jag stickade med garnet. Det kliade massor och blev rött. Det är första gången jag någonsin reagerat på spinnolja. Hmm... vad göra? Jag repade upp det jag hade stickat och satte i gång att härva upp dom två nystanen för att kunna tvätta garnet. Först blötlade jag härvorna i hett vatten och lite hårschampo i ungefär en halvtimma. Vattnet blev svart (både spinnolja och lite färgutfällning). Sedan sköljde jag härvorna ordentligt och stoppade dom i en tvättpåse och sen in i tvättmaskinen för en centrifugering på högsta varvtal.
Efter torkning var det dags att nysta igen och sedan provsticka.
Fantastiskt!! Vilken skillnad! Garnet blev mjukt och skönt och ingen klåda i händerna längre. Kärlek! Vill ha mer av detta underbara garn, var tankar som dök upp.
På textilmässan i Borås fick jag tillfälle att handla på mig ett litet lager ( *rodnar* blev lite ivägburen... ).

Före tvätt

Väl hemma insåg jag att det kommer inte att bli kul att härva upp kilometervis med garn, för att kunna tvätta det. Dags för experimenterande! Det blev tvättning av nystanen som dom var. Rätt läskigt... skulle dom filta ihop sig till klumpar? Det var ingen idé att fega, så jag tog åtta nystan på en gång. Hett vatten, schampo och tid, sen sköljning och centrifugering... och det fungerade. Att tänka på är att krama nystanen i vattnet och inte gnugga.

Balja och hårschampo

Blötläggning
 
Efter trettio minuters blötläggning och lite kramning... sen efter tre sköljningar

In i tvättpåsen och sedan centrifugering

Lite trassel efter centrifugeringen
 
Torkningen var lite svår att få till, men sen provade jag att hänga nystanen framför vår kakelugn med inbyggd fläkt. Det blev rätt varmt i huset, eftersom jag eldade hela dan... (tur att jag var ensam hemma och gillar varmt i huset)

S-krokar är bara bäst!

När nystanen hade torkat en två tredjedelar in, så nystade jag om dom så det blöta kom ytterst och innan kvällen var dom genomtorra.
Mycket arbete? Javisst! Men så värt! Stickupplevelsen blir en helt annan, även om man inte får problem med klåda i handflatorna. Garnet blir verkligen supersoft, med härlig ullkänsla efter tvätt och det tar många timmar att sticka en tröja...
Vad ska det bli av allt garnet då? En Ravello har jag tänkt mig och en och annan vante ut Vantar för alla årstider (som jag också fick köpt på mässan... fantastisk bok, förresten). Sedan har jag funderingar på en flerfärgsstickad mössa, men som vanligt blir jag nästan blockerad av alla möjliga färgkombinationer. Det är rätt fint att bara leka med garn också... ;-)

Färdigtvättade och omnystade

5 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Så fiffig du är! Härliga färger du valt!

kråkspark sa...

Vilket jobb du har lagt ner! Och så bra att det funkar. Hoppas jag inte blir allergisk!

Fiff sa...

Oj! Jag tycker det är så läskigt när garn och tyg fäller så mycket. Man undrar ju vad det är i det! Men toppen att resultatet blev bra för dig :-) Det ser ut som om garnet har tappat en hel del färg efter tvätt och torkning, om man kollar på den sista bilden. Men den kanske är vilseledande?
Blir spännande att se stickningen in progress!

Anonym sa...

Åh verkligen tack för tipset! Jag har också "hamstrat" en del supersoft. Jag kan inte få nog av alla färgerna. Det låter dock väldigt läskigt med alla centrifugering. Men jag ska testa!
Också ett stort tack för tipset om mönster. Ska nog ta mig en funderade vilken av färgerna jag ska använda av det jag har här hemma. Har inte ens hunnit med att stasha dom på raverly!.

Härlig blogg du har.

KRAM
//Vuxenmamman

englundskan sa...

Jag brukar stoppa nystan det där nätet som vitlöken ligger, i synnerhet om jag tar garnet från nystanets centrum. Det gör jag för att skydda garnet och i synnerhet om det är garn som rinner iväg och bär sig åt. Kan ju funka i tvättmaskinen också.